22:a november

Vet ni vad jag precis kom på? Det är den 22:a november idag, och om ni nu kollar i era almanackor, vad står det där? Jo det borde i alla fall stå Cecilia så fint där vid datumet. För ja, det är min namnsdag idag! Grattis till mig! Och självklart till alla andra Cecilior världen över!

Var kommer då namnet Cecilia ifrån, enligt behindthename, så har namnet ett latinskt ursprung (yeeeiiih! :D) och kommer från ordet caecus som betyder blind. Jag vet, att ett sådant fint namn som Cecilia kommer från ordet för blind.
På en mugg jag har i ett köksskåp så står det att Cecilia är kyrkomusikens beskyddarinna. Detta kommer, enligt behindthename från en kvinna som vägrade att tillbe de romerska gudarna och därför högg de av hennes huvud och hon blev martyr.

Kommentarer
Postat av: Ellen

grattis!

vilken trevlig historia... ^^

2009-11-22 @ 21:27:58
URL: http://devote.forge.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0