Kränkande att ha burka?

Jag såg en video på youtube, det var något som såg ut som en vanlig man som satt och pratade till kameran om burkor och hur han inte tänkte ursäkta sig för att han i en annan video sagt att det var sexuellt diskriminerande. Jag blev intresserad och fortsatte kolla för att höra hans argument och i början pekade han ut ganska bra saker. Jag måste säga att jag inte gillar burkor rent allmänt, jag ser det faktiskt som konstigt att kvinnorna ska dölja hela sig själva och deras män kan gå i shorts. Av vad jag förstått står det i Koranen att både kvinnor och män ska dölja sina kroppar. Sedan känner jag också att både Bibeln och Koranen är skrivna för så länge sedan att man faktiskt måste anpassa saker till samhället som kanske inte är kärnan i ens tro.
Och nu kommer jag lite till det som fick mig att bli riktigt upprörd. Som jag sa tyckte jag först att han gjorde viktiga poänger, sedan sa han att folk kallat han rasist och han tyckte att det var utan någon grund och sa också att numera benämns många för rasister utan att vara det. Detta kunde jag relatera till för jag har blivit kallad rasist, men då för att jag sa att jag inte gillade USA.
Det var sen när han började prata igen, och han började säga saker som att det "är inte konstigt att man inte vill ha hit muslimer" för de skiljde sig så mycket från 'oss' religionsmässigt och det skulle vara ett bakslag mot feminister. Jag är själv feminist, men det är ju inte ALLA muslimska kvinnor som har burka på sig, och om de har det, är det inte bra att se att man kan leva på ett annat sätt på samma sätt som det är för oss att se det. Jag har dessutom kommit på att vill en kvinna ha burka på sig så visst, hon ska få ha det precis lika mycket som kvinnor som vill vara hemmafruar. Bara man vet att det finns alternativ så får man väl göra som man vill.
Jo det var det som irriterade mig, som han på videon pratade lät det verkligen som muslimer (för ja, han pratade om folk som hade Islam som sin religion och inget specifikt folkslag) låg efter i utveckling och att de inte borde beblandas med oss för de kommer bara tvinga oss att ha burka.
Jag blev ledsen då, för han hade faktiskt verkat riktigt upplyst i början och sedan blev jag illamående.

Nej jag gillar inte burka och det är ju kopplat till religionen Islam, och jag vet inga siffror, men jag har i alla fall inte upplevt att det är många som har det.
I alla religioner finns det ju ett spektrum där det går från folk som tror men inte utövar det aktivt alls, kanske bara på stora högtider till människor som viger sina liv åt religionen, eller ännu värre, dödar i dennes namn, försöker tvinga andra till att tro, eller som är helt döva inför andra livsstilar. Det är dessutom oftast de mest extrema som ofta är de som begår synder. Att dräpa en annan människa är ju en synd.
Och detta gäller så klart inte bara Islam, jag skrev det mycket efter vad jag vet kristna har gjort (eftersom det ändå ligger närmast mig kulturellt så har jag ju hört en del).

Sånt här är alltid svårt. Hur mycket ska man acceptera? Vad blir kränkande mot religiösa och vad blir kränkande mot kvinnor?

Jag tycker de flesta religioner skulle behöva ha en uppdatering och bli mer jämställda och jämlika.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0