Känner mig lite fransk

Fransk musik. Behöver man säga något mer? Det är så fint och det är enkelt att snappa upp känslor när någon sjunger på franska. Det var en av anledningarna till att jag började läsa franska och det var lite kul att jag faktiskt förstod vad en sjöng på melodikrysset! Och nu är jag såklart helt fast vid låten, den heter La maison où j'ai grandi och hon som sjunger heter Francoise Hardy (ni som har spotify behöver bara klicka här för att lyssna) så tar er ca 4 minuter och bara njut. Låten är förresten visst en fransk version av Lyckliga gatan (klicka här för en svensk verision) och den är också fin, men det är lite mer speciellt på franska! Tror förresten att en musikal på vår skola hette På lyckliga gatan

Vad finns det mer för fransk musik. Jo hon som var med i Eurovison Song Contest -09, Patricia Kaas, där hittade jag Un homme et un femme (här), den var faktiskt också bra.

Fast bästa franska artisten än är nog ändå M. Han är ritkigt bra och det finns många bra låtar av honom, lägger tre låttips här med länk till spotify på alla.
Je dis aime
La Radeau
Sous ta peau

Franska artisten M
M (Mathieu Chedid)

Även låten från filmen Triplettes à Belleville, Rendez-vous, men den får man söka efter på youtube

Jag måste också beställa Ms album (Qui de nous deux) känner jag, det är så bra! Får göra en lista på saker att beställa sen, nu ska jag dricka mitt vatten i hettan och försöka att inte tänka på tortellini...mmm tortellini *dregla*

Kommentarer
Postat av: Jenny R

Älska melodikrysset! Tips på fransk musik: lyssna på Edith Piaf på spotify om du inte har gjort det :) "Non Je ne regrette rien" tex :D

2009-07-04 @ 23:28:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0