Melanie

Jag tänkte att nu skulle det vara lite allmänkunskap här i bloggen, mest, självklart, för att jag själv vill veta mer om denna artist, som jag nu dedikerar ett inlägg åt, Melanie.

Melanie, heter egentligen Melanie Safka, men artistnamnet är Melanie, kanske en av anledningarna till att Melanie C var tvungen att ha kvar bokstaven?




Melanie föddes den 3 februari 1947 i Queens (New York). Hennes genombrott i USA kom när hon var med och uppträdde på Woodstock, då hade vi i Europa redan börjat uppmärksamma henne och hennes låt Beautiful People (som är jättebra!).
En av hennes mest kända låtar Lay down (Candles in the rain) var inspirerad av Woodstock-upplevelsen (KLICKA HÄR FÖR ATT FÅ SE EN BRA INTERVJU!)

I Sverige är det nog What have they done to my song, ma, som vi bäst känner till. Amanda Jenssen gjorde till Idol en cover på låten också.

Melanie själv gör också en massa covers, och för er som kanske har lite problem med Bob Dylans röst så kan jag väl glädja er med att ni nu kan lyssna på dem, men med Melanie som sjunger. Hon har bland annat gjort en lugnare version av Don't think twice it's alright och en annan version av Lay Lady Lay.



Här är när hon gästar på Johnny Cash-show. Jag gillade det ^^


Anledningen till allt prat om Melanie är för att jag och min mamma snart (den 10 oktober tror jag) ska åka ner till den tyska staden Schwerin (med ca 100 000 invånare) och vara åskådare när Melanie uppträder! En av min mammas största önskningar tror jag! ^^ Vilket gör mig jätteglad!

Kommentarer
Postat av: Stephanie

Tror aldrig att jag lyssnat på henne förrut, men ska lyssna på låten du la upp nu :)

2009-10-01 @ 16:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0