Riksdagen, dag 2

Idag har jag flängt runt på möten. Egentligen så började det hela tio över åtta när väckarklockan ringde och talade om att det var dags för mig att ta mig upp. Vilket jag också gjorde... tio minuter senare. Kvart i nio var jag klar för att ta mig till voteringen som skulle äga rum 9. Pappa hade visat mig hur jag skulle ta mig till läktaren så det skulle ju inte vara några problem... Ja, efter att ha åkt upp i fel hiss och sedan stå där och inte ha en aning om vad jag skulle ta vägen, fick jag ge upp och ta mig tillbaka till rummet. Vilket ändå var bra för det gav mig chansen att plåstra om mitt sår på tån (som jag fick i söndags).
Sedan satt jag och läste i den där boken och sedan väldigt intressanta papper om ungdomsarbetslösheten och vad sossarna vill göra åt det.
Därefter möte kombinerat med lunch. Väldigt intressant att lyssna på hur möten går till, även om det som berörs kanske inte berör mig direkt. Man kan se hur lika möten på denna nivån är om man jämför med till exempel mitt klassråd. Det är ganska mycket likadant, även om vi på klassråden ibland kivas mer och ibland kan vara lite mer kaotiska eftersom vi inte helt fått in tänket (och för att många är ointresserade och sitter och demonstrativt visar vilken pest och pina det är, eller är totalt borta), så fungerar det ändå snarlikt. Här märker man dessutom att en ordförande verkligen behövs, men att den måste vara accepterad (ännu en sak som inte är säkert att det är på klassråden alltid). Det är en viktig funktion att dela ut ordet och sitta och vara uppmärksam.

Efter mötet begav jag mig till fiket där en av riksdagsledamöterna jag följer blev intervjuad av tre killar från Uppsala universitet. Det handlade om ungdomsarbetslösheten och det var väldigt intressant tyckte jag. Det kommer ju beröra mig snart också, förhoppningsvis inte arbetslöshetbiten, men det är ändå vad min(/vår?) generation möter.
Jag hade ju läst papper om vad sossarna ville innan för hon hade get mig det så jag skulle ha lite förkunskap och hänga med, men när hon berättade blev det mer livfullt och det gick in bättre. Enligt mig verkar deras förslag väldigt bra, även om jag inte tänkte gå in på det mer just nu.

Sedan fortsatte jag följa henne och hamnade på ett arbetsmarknadsgruppsmöte och det var också intressant. Speciellt eftersom de pratade först allvar och sedan tog de upp en incident som hänt. Jag hade tänkt lägga upp ett klipp gällande det, men det fanns inte på youtube, så jag får fixa det sen!

Därefter fick jag se en votering. Det var speciellt. Man hängde intem ed i vad talmannen eller personen bredvid sa. Folk reste sig upp och sedan så lyste det hur de olika platserna röstat och sedan vad det nästa ämne. Inte som jag hade tänkt mig. Kändes som att fast jag gått igenom voteringar i samhällskunskapen så har det inte gåtts igenom så ingående. Detta var verkligen speciellt. Inte så att jag lärde mig mycket, men det visade lite på hur lite man faktiskt vet om hur det går till i Riksdagen fast man läst om det så många gånger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0