Kvinna eller man?

På filosofin igår fick vi en artikel om en lite märklig sak. Jag hänger ju verkligen inte med i fridrotts VM så dett var helt nytt för mig, men det visade sig att en av deltagarna i 800m för damer hade blivit ifrågasatt om hon verkligen var en kvinna eller inte. På bilden till artikeln såg hon faktiskt väldigt maskulin ut och vi ägnade sista delen av lektionen till att diskutera om vi tyckte att man skulle kunna delta i idrottsvärlden om man bytat kön. Det första som for in i min skalle var att det hade gjort det enkelt för desperata män som inte riktigt platsar i elitnivå att byta kön och platsa in som kvinna. Och faktiskt, det bara hela "Men då kommer ju inga födda till kvinnor kunna vinna", utan mer, "Vad hemskt om man verkligen skulle vara så desperat att man skulle byta kön för det, och för helt fel orsak också", för jag tror verkligen att det hade funnits människor beredda att göra det.
   Av artikeln fick jag lära mig att en man var tvungen att vänta 2 år på att få vara med i dam-klassen för att de "manliga effekterna" inte skulle finnas kvar.
   Dessutom är det visst så att det är inte så enkelt som att kvinnor har XX-kromsomer och män XY, vissa kvinnor kan visst ha Y också, vilket gör att de blir maskulina och i vissa fall har kvar sina testiklar.

Så det är som sagt mycket spekulationer om Caster Semenya, jag personligen tror att hon är kvinna, faktiskt var det tack vare videon på henne när hon springer 800m. Alla pratar om att hon drog iväg lite "onormalt mycket", men om jag kommer ihåg rätt så drog Usain Bolt iväg också. Men jag kan ju inte så mycket om sport så jag låter väl er kolla på 800m för damer själv så får ni väl själv se vad ni tror.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0